ISU SEMASA

Saturday, August 25, 2012

Jerebu Oh Jerebu


INFO TENTANG JEREBU.  SEJAK KEBELAKANGAN INI, KEADAAN CUACA YANG PANAS DAN KERING ADALAH KEADAAN YANG PALING SESUAI UNTUK PEMBERSIHAN KAWASAN PERTANIAN SECARA PEMBAKARAN. TAPI, KESANNYA PEMBAKARAN TERBUKA TANPA KAWALAN INI MENYUMBANG KEPADA PEMBEBASAN ASAP, DEBU KE UDARA DAN MENGKAIBATKAN TERJADINYA PENCEMARAN UDARA YANG DIPANGGIL JEREBU (HAZE). BERIKUT ADALAH INFO YANG DIKONGSIKAN UNTUK PENGETAHUAN KITA SEMUA.



HAZE is back

Posted on August 25, 2012, Saturday
KUCHING: Haze at Jalan Tun Jugah in Kuching early yesterday evening. The haze seemed to be returning to Kuching based on this photo taken.
The air pollutant index reading was recorded at 57, or moderate, but with a lot of fine dust as of 5pm yesterday. A total of 29 hotspots were detected in neighbouring Kalimantan according to the NOAA-19 weather satellite.
Petikan dari Borneo Post (25/8/2012)
Apakah Itu Jerebu?
Jerebu disebabkan oleh zarah terampai di dalam atmosfera. Pada kepekatan yang tinggi, zarah ini terserak dan menyerap cahaya matahari menyebabkan ketampakan mengufuk mengurang serta menjadikan atmosfera kelihatan pendar baiduri.
Jerebu tidak hanya terbatas di kawasan bandar tetapi juga di luar bandar. Zarah yang menyebabkan fenomena jerebu berasal daripada pelbagai sumber yang terhasil secara semulajadi atau aktiviti manusia.
Zarah-zarah terhasil daripada aktiviti manusia seperti:
  • Pembakaran terbuka
  • Pembukaan tanah
  • Penggunaan kenderaan bermotor
  • Pembakaran bahan api industri
Jerebu di Malaysia
Di kawasan tropika , angin biasanya bertiup perlahan. Bagi tempoh tertentu terutamanya semasa monsun  barat daya, keadaan atmosfera sangat stabil dimana pergerakan udara mengufuk dan menegak berkurangan. Dalam keadaan ini, pembentukan awam adalah tidak aktif dan menyebabkan cuaca menjadi kering.
Faktor-faktor yang membantu pembentukan jerebu:
  • Tempoh cuaca kering yang panjang
  • Keadaan atmosfera yang stabil
  • Sumber pencemaran yang pelbagai

Zarah-zarah yang bebas di atmosfera akan terperangkap dalam jisim udara yang terapung dan meningkatkan kepekatannya yang menyebabkan keadaan atmosfera berjerebu. Di Semenanjung Malaysia, keadaan berjerebu biasanya berlaku dari bulan Januari ke Februari dan Jun ke Ogos. Sebaliknya, semasa Monsun Timur Laut, angin lengas timur laut bertiup kuat dari Laut China Selatan mempunyai kelembapan tinggi sering membawa hujan di daratan, oleh itujerebu jarang kelihatan.
Bagaimana Jerebu Menghilang?
Dalam keadaan atmosfera yang berubah-ubah, terdapat hari yang berjerebu dan cerah. Apakah yang menyebabkan perubahan ini? Bila keadaan berjerebu, zarah-zarah di atmosfera disingkirkan melalui beberapa proses iaitu:
  • Pemendapan – zarah yang lebih berat mendap ke bumi melalui pemendapan graviti.
  • Basuhan hujan (rainout) – pemeluwapan wap ke atas zarah membentuk titis air yang akhirnya menghasilakan awan.
  • Cucian (washout) – zarah disingkirkan melalui pelanggaran dan pencantuman dengan titisan hujan.
  • Pergolakan – zarah jerebu di paras atmosfera tinggi lebih senang terserak dan tersebar. Hujan lebat atau ribut petir yang menyeluruh dengan arus menaik dan menurun yang kuat boleh menyingkirkan jerebu dengan berkesan.
  • Tempoh hujan renyai yang singkat biasanya tidak berkesan dalam menghilangkan jerebu teruk.
 Adakah Jerebu Berbahaya?
Jerebu berasal daripada sumber semulajadi seperti garam laut dan tanah adalah tidak memudharatkan manusia. Jerebu nipis dan sementara yang wujud di kebanyakan bandar tidak memberi kesan serius pada kesihatan jangka panjang penduduk. Namun, episod jerebu yang teruk boleh membahayakan kesihatan. Kejadian terdahulu melaporkan peningkatan kejadian iritasi mata dan kerongkong serta kesukaran bernafas kepada mereka yang sensitif.
Indeks Pencemaran Udara (IPU) di Malaysia  
IPUPENGKELASAN
0 - 5Sihat
51 - 100Sederhana
101 - 200Tidak Sihat
201 - 300Sangat Tidak Sihat
> 300Berbahaya


 Ketebalan Jerebu dan Jarak Penglihatan 
KETEBALANJARAK PENGLIHATAN MENDATAR
Tersangat Tebal< 500
Sangat Tebal500 - 2000
Sederhana Tebal2000 - 5000
Kurang Tebal5000 - 10 000
Terang> 10 000
Langkah Mengurangkan Masalah Jerebu
  • Hindari daripada membakar bahan buangan secara terbuka. Kebanyakan kejadian jerebu setempat disebabkan oleh aktiviti ini
  • Peningkatan kenderaan bermotor di jalanraya. Untuk mengurangkan jerebu, kenderaan perlulah diselenggara dengan baik disamping memilih bahan api yang rendah bahan cemarnya
  • Pembukaan tanah secara meluas bukan sahaja menyebabkan hakisan dan penurunan gred tanah. Promosi ke arah penanaman semula pokok dan pengurangan pembukaan tanah boleh mengurangakan jerebu.

No comments:

Post a Comment