ISU SEMASA

Thursday, August 23, 2012

Lawatan Rumah Ke Kampung Mujat 2012


Saya berkesempatan untuk mengunjungi rumah salah seorang murid yang telah kehilangan bapa untuk menyampaikan sumbangan wang dan makanan melalui JK Kebajikan Murid ke Kampung Mujat, Jalan Mongkos, Tebakang. Yang menarik tentang kampung ini adalah ia masih lagi mempunyai rumah panjang tradisional Bidayuh.  Saya sempat merakamkan beberapa gambar yang boleh dikongsi di dalam blog saya ini. 



Longhouse. Rumah Panjang yang mempunyai lebih kurang 60 pintu

Keadaan di ruai rumah panjang yang diperbuat dari lantai buluh. Masih kelihatan guni-guni padi hasil tuaian pada tahun ini. 

Mesin pengipas hampas padi buatan sendiri yang diguna untuk mengasingkan padi yang berisi dari biji padi yang kosong. Padi yang telah diasingkan dari tangkai akan dituangkan dibahagian atas dan diputar bilah kipas menghasilkan angin. Padi yang berat akan jatuh ke bawah melalui ruang khas dan dikumpulkan manakala yang kosong akan ditiup angin keluar kerana ringan.
Suasana keadaan rumah panjang tradisional yang masih menggunakan tangga  kayu untuk naik ke bahagian ruai atau beranda. Masih kelihatan ariel TV yang dipacak tinggi menggunakan tiang buluh untuk mendapat siaran TV.
Bergambar kenangan



No comments:

Post a Comment